Bericht van Jaap Brienen: ‘Lizz Wright’

De Sublime Berichten: maandag t/m vrijdag om 9.30: experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld. Vandaag: Jaap Brienen, DJ en muziekkenner.

Over een maand verschijnt het nieuwe album van Lizz Wright. Dat wordt dan haar zesde album, en toch zou het maar zo kunnen dat je nog nooit van haar hebt gehoord. Dat zou zonde zijn, vind ik. Want Lizz Wright heeft één van de meest krachtige stemmen in de muziek van nu. Je zou haar stem een soort mix kunnen noemen tussen die van Norah Jones en Billie Holiday. Maar ik zal dat haar nooit in haar gezicht durven zeggen, want Lizz heeft een grondige hekel aan die voortdurende vergelijkingen van haar stem met die van andere zangeressen. Als je haar hoort zingen, zal haar muzikale opvoeding je in ieder geval niet verbazen: die lag in de kerk. Ze groeide op in de jaren tachtig, in Georgia, in het diepe zuiden van de Verenigde Staten, met een dominee als vader. In zijn kerk leerde ze zingen, en zong ze ook strikt gospel. Niet-kerkelijke muziek was ten strengste verboden. Toen ze ooit door papa betrapt werd op het zingen van een Michael Jackson-liedje, kreeg ze een flink pak slaag van hem. Maar door al die vele uren zingen in de kerk, was Lizz op jonge leeftijd al een technisch fantastische zangeres. Ze zegt zelf dat ze in de kerk vooral leerde om een lied niet alleen te zingen, maar de tekst ook te voelen. Als je zingt over liefdesverdriet en je voelt het ook echt op dat moment, dan hoor je dat als luisteraar. En misschien is dat het wel, dat mij zo aanspreekt in haar stem. Niet meer vergeten dus, Lizz Wright.

Bericht achterlaten