Museumkaart Weekly: wekelijkse museumtips op Sublime
Radio-updates en video’s bieden uniek kijkje in de museumwereld!

Waar moet je zijn voor de beste expositie over design, een tentoonstelling over brommers of schoenen en een museale blik op de actualiteit? Je hoort het vanaf 23 augustus elke donderdag in Museumkaart Weekly op Sublime.

In deze radio-updates krijgen luisteraars dit najaar in 90 seconden bijzondere verhalen, interviews en tips voor nieuwe collecties of tentoonstellingen die juist bijna aflopen. Allerlei museale verhalen komen langs. De Museumkaart Weekly biedt een uniek kijkje in de museumwereld met radio updates en video’s om iedereen blijvend te interesseren én te verbinden met de ‘collectie Nederland’. Want ons cultureel erfgoed, ons échte goud, is vaak dichterbij dan je denkt.

Wat kunnen luisteraars verwachten?
In de eerste Museumkaart Weekly vertelt schoenen-fan en filelezer Heleen de Geest (van ANWB-verkeersinformatie) over haar bezoek aan ‘Heaven or Hell’, een expositie in het Cube Design Museum in Kerkrade over… schoenen! Stiletto’s, ballerina’s, wedges, sneakers, teenslippers: zijn ze hemels of hels? Voor Museumkaart Weekly worden dit najaar ook een aantal video’s gemaakt.

Museumkaart Weekly: vanaf 23 augustus elke donderdag om 10.30u en om 17.30u.


Museumkaart Weekly 04 |
Luuk Heezen over ‘Kunst kijken met je oren!’

Als het gaat over kunst ervaren denken veel mensen aan stille ruimtes waar je van kunstwerk naar kunstwerk schuifelt. Maar tijdens ‘Kunst kijken doe je met je oren!’ ontdek je kunstwerken op een heel andere manier, vertelt presentator Luuk Heezen. Bezoekers dragen een blinddoek en luisteren naar een verhaal over het kunstwerk. Daarna gaat de blinddoek af en zie je over welk kunstwerk het ging. 

“Het is een heel andere kunstervaring die de fantasie van de kijker op een leuke manier kan prikkelen.”

Bekijk hier een video van Kunst kijken doe je met je..oren! tijdens Lowlands 2018


Museumkaart Weekly 03 |
Jo Kal over ‘We can do it! – Rosie the Riveter’

Het is een van de beroemdste posters ter wereld – Rosie the Riveter – de fabrieksarbeidster met de opgestroopte mouwen die uitroept: ‘We can do it!’
Rosie werd symbool voor de miljoenen Amerikaanse vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog de plek in de fabrieken innamen van de mannen die vochten aan het front. De vrouwen deden zwaar en soms gevaarlijk werk dat voorheen als ‘mannenwerk’ was bestempeld en kregen een salaris dat vrouwen vóór de oorlog niet snel konden verdienen. Dat smaakte naar meer. De rol van vrouwen op de arbeidsmarkt zou nooit meer hetzelfde zijn, vertelt Jo Kal van het Nationaal Onderduikmuseum.

“Het was opeens acceptabel dat een vrouw ging werken. Dat is van hele grote betekenis geweest.”

Foto: Glenn L. Martin Maryland Aviation Museum

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 02 |
Roosmarij Deenik over ‘Sparta, de sleutel tot een rijker leven’

Een lokale fietsenmaker uit Apeldoorn groeide uit tot een van de belangrijkste producenten van fietsen, brommers en e-bikes in Nederland: Sparta. Het CODA Museum in Apeldoorn brengt 100 jaar Sparta in beeld in ‘Sparta, de sleutel tot een rijker leven.’

In de tweede aflevering van Museumkaart Weekly vertelt curator Roosmarij Deenik over deze kleurrijke en verrassende tentoonstelling.

“Het bijzondere aan het bedrijf Sparta is dat het zich steeds opnieuw heeft weten uit te vinden”

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 01 |
Filelezer Heleen de Geest over ‘Heaven or Hell?’

Heleen de Geest ken je waarschijnlijk van de ANWB-filemeldingen op de radio, maar ze heeft ook een enorme passie voor schoenen. Voor Museumkaart Weekly bezocht Heleen de tentoonstelling ‘Heaven or Hell?’ in het Cube Design Museum in Kerkrade.

“Als ik nieuwe schoenen heb, zet ik ze naast m’n bed. Zo kan ik er vanuit bed naar blijven kijken.”

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Over Museumkaart:
Met de Museumkaart kan een kaarthouder eindeloos musea ontdekken. Steeds meer musea doen mee, inmiddels ruim 400. Momenteel hebben 1,35 miljoen museumfans een Museumkaart. Naast eindeloze toegang helpen zij de musea ook écht met de kaart. Voor ieder bezoek van een Museumkaart(houder) ontvangt het betreffende museum een vergoeding. In 2017 hebben de Museumkaarthouders samen 8,7 miljoen bezoeken aan aangesloten musea gebracht. Bij iedereen in de buurt zijn verrassende collecties en bijzondere tentoonstellingen te vinden. Ons échte goud is vaak dichterbij dan je denkt, kijk op museumkaart.nl voor het aanbod van ruim 400 musea in Nederland.